Rakan-rakan Blog

Episod 14 : Projek Memikat Lampu Ketam Moderno

|
Salam, untuk episod ini akan berkisar mengenai Lampu Ketam Moderno. Apa itu lampu ketam? Dalam bahasa englishnya adalah Fog lamp atau melayunya adalah Lampu kabus.

Untuk pengetahuan, lampu ketam ini bukan sportlight dan tak seterang sportlight. Lampu ini digunakan di Jepun untuk tujuan keselamatan sekiranya dalam cuaca yang berkabus.

Lampu ketam juga terdapat dalam beberapa jenis, untuk Moderno dipanggil sebagai Lampu Ketam D (D adalah disebabkan cop logo Daihatsu). Ada juga lampu ketam yang dicustom sendiri. Selain itu, untuk pilihan lain juga boleh menggunakan Lampu Ketam TOP. Bentuknya seakan sama, cuma cop di kantanya berbeza. (Tapi ni dah kira custom lah ye. Sebab bukan model Daihatsu. Hehe.)

Lampu ketam juga biasanya datang bersama dgn body L2s (L2s punya agak berbeza dari segi lense), RV4 (Berbeza tapak dan stokin) dan Mira J (Sama seperti Moderno).

Biasanya ketam Moderno akan hadir bersama bracket, cover getah dan stokin. Stokin adalah istilah getah hitam yang berada disekeliling ketam tersebut yang dilekatkan di bumper.

Saya telah memperoleh ketam yang cemerlang dari saudara Saharuddin Harun setelah proses meracun berkali-kali dijalankan oleh beliau. Asalnya tak nak guna pun ketam ni, tapi kenangkan harga yang munasabah dan lense yang cemerlang rugi plak kalau tak ambil! Terpaksa lah bekorban sikit. Kakaka.

Biasanya ketam yang datang dari tong halfcut kebanyakannya ada kesan batu seakan-akan bintik-bintik pada lensenya (stone chipping). Jadi kalau nak beli, pastikan check barang dengan teliti dulu.

Saya dapat ketam sahaja dan saya perlukan beberapa barang untuk menyempurnakan ketam ini. Antaranya, wiring ketam, stokin, bracket, cover getah dan mentol. Dah siap nanti kita sambung ke proses pasang memasang ye! Jumpa lagi! :D

Lampu Ketam Moderno - RM500 (Deng Global, Langat)

Ketam Saya Yang Bawah Ye. (Yang Atas Contoh Yang Complete)




Pecah Kaca Pecah Simen, Sudah Baca Harap Komen. :)

0 Commments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...