Rakan-rakan Blog

Episod 13 : Pemburuan Doortrim Opti

|
Salam, bertemu lagi kita. Lama rasanya tak menulis pasal progress Mira Moderno saya kan? Ya, progress ini masih belum tamat. Akhirnya salah satu pemburuan saya membuahkan hasil.

Untuk kali ini, saya ceritakan serba sedikit mengenai interior saya.

Disebabkan saya menggunakan dashboard Daihatsu Opti, jadi padanan untuk doortrim sepatutnya adalah dari Model Daihatsu Opti juga betul kan?

Padanan warna antara seat dan doortrim adalah salah satu sebab kenapa saya memilih untuk menggunakan doortrim ini. Dan juga, ia berkaitan kesusaian kerana ada curving di dashboard yang bersambung dgn doortrim. Jadi, kalau guna kan doortrim lain nampak cacat. Jenis saya, kalau nak main tu biarlah complete ikut spec.

Untuk itu, saya telah usha serata Malaysia tentang doortrim ini dan cara pemasangannya. Saya telah dapatkan doortrim ini dari saudara Fyzie Mazlan, Klang dgn harga yang munasabah.

So sekarang tinggal part untuk pemasangan. Ya, part ini antara paling sukar sebabnya tak ramai JDMers di Malaysia yang berjaya dgn project ini.

Tapi alhamdulillah, saya telah dapatkan doortrim ini dan dapat tempat orang yang sudi melakukan pemasangan. Tempat tersebut ni Pontian, Johor. Nak tak nak, terpaksa lah pergi. Nasib baik memang kampung dekat sana, ada masa boleh singgah.

Dalam pada itu juga, ada sesuatu yang buat saya bingung. Barang yang saya dapat tu complete memang complete. Tapi ada satu accessories kurenggg, iaitu suis walnut Opti.

Corak walnut suis ni sebenarnya berbeza dari L2, L5 dan L6 serta model-model lain. Biasanya walnut ni hadir bersama dengan full-spec Opti.

Akhirnya setelah pencarian serata Malaysia, saya telah dapat dari saudara Ong dari Kepong. Gambar dia post rasanya gambar tahun 2014 kot. Saja cuba nasib. Haha. Alhamdulillah, sempurna juga doortrim ini. Tinggal tukar papan sebelah kiri dan kanan disebabkan papan dah kembang dan boleh lah terus pasang. Papan standby juga telah menunggu. Saya dapat papan extra dan doortrim kosong dari saudara Mizan iaitu salah seorang rakan Moderno Family saya.

Nantikan episod akan datang untuk proses pasang memasang. :D

Doortrim Opti - RM390 (Fyzie Mazlan, Klang)
Suis Walnut - RM150 (Ong, Kepong)
Papan Spare - RM80 (Mizan, Ulu Tiram)


Papan sebelah kiri perlu diganti

Datang complete bersama motor power window

Suis Walnut Opti



Pecah Kaca Pecah Simen, Sudah Baca Harap Komen. :)

0 Commments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Photobucket
Protected by Copyscape Unique Content Checker