Rakan-rakan Blog

Tips Mencari Kerja Bagi Fresh Graduate

|
Salam, harini saya rasa nak share sesuatu untuk kegunaan bersama. InsyaAllah ilmu kalau dikongsi takkan pernah luak dan mudah-mudahan ilmu yang saya timba sendiri mendapat berkat.

Buat masa sekarang, ramai fresh graduate yang tak dapat kerja. Betul? Lagilah pula yang belajar course pelik-pelik. Ada pulak yang belajar Engineering, ending kerja Sales. Ye betul, memang rezeki ada di mana-mana, tapi apa salahnya kalau kita cuba untuk gunakan sijil yang kita ada untuk dapatkan pekerjaan yang sesuai?

Untuk mencari kerja bagi fresh graduate, gunakan opsyen yang ada iaitu jobstreet.com.my dengan efektif. Bagaimana caranya? InsyaAllah berkesan, sebab dah dua-tiga orang kawan terdekat saya telah saya bantu walaupun bukan course yang sama.




Caranya ialah :

1. Update profile jobstreet anda dengan betul. Subscribe 3 jenis pekerjaan yang anda tengah cari. Jobstreet akan hantar e-mail kepada anda jawatan kosong yang sesuai pada setiap hari. Submit resume anda di kesemua tempat yang anda rasa sesuai.

2. Di profile jobstreet kebiasaannya akan ada nama company. Betul? Try google dan dapatkan info tentang company tersebut dan cari e-mail HR untuk company tersebut. Apabila sudah dapat e-mail try e-mail resume anda dan pastikan anda ada strength masa menulis cover letter (dengan menggunakan e-mail).
Ceritakan kekuatan anda, experience anda dan kelebihan anda di mana. Tulis semua di Cover Letter di e-mail. Jangan risau type panjang di e-mail kerana kebiasaanya orang akan baca e-mail secara fully.

3. Gunakan bahasa english yang high level sedikit. Jangan gunakan english normal yang pre-school boleh belajar. Contohnya : I work at canon Malaysia for 3 years. Anda boleh ubah ayat tersebut kepada yang nampak lebih professional. Tukarkan kepada Experienced with Multinational Company, Canon Malaysia for 3 years.
Buat ayat yang agak advance di cover letter anda untuk menunjukkan anda dari golongan professional. Kalau agak buntu sangat, anda boleh try google dan pastikan copy paste dengan betul. Jangan tambah ayat yang tak patut dan buang ayat yang sepatutnya.

4. Pendekkan sependek mungkin resume anda, tanpa perlu membuang pengalaman, kelebihan dan kekuatan anda. Jelaskan apa yang anda boleh lakukan kalau anda kerja di company tersebut. Please, saya telah jumpa banyak resume yang tak betul contohnya apply kerja under textile field tapi focusing dalam bidang buat roti. Ya, anda boleh bagitahu pengalaman anda. Tapi cuba kaitkan pengalaman lama dan kerja baru yang anda apply.
Contohnya, di kilang roti anda adalah seorang yang suka mencuba resepi baru, jadi gunakan kelebihan tu untuk apply kerja di field lain. Jangan cerita apa anda buat di tempat kerja lama jika tiada kena mengena dengan tempat kerja baru! Cerita kekuatan, bukannya kerja apa yang anda buat! Anda juga sepatutnya membuang segala yang tak patut, contohnya nama ibu, alamat tempat tinggal, hobi dan sebagainya. Yang mana ada rasa tidak patut harus diketepikan. Resume anda harus pendek tapi perlu padat. Satu page dengan dua column saya rasa cukup memadai.

5. Jangan memilih kerja! Untuk setahun ke dua tahun kerja pertama anda adalah tahun penyeksaan. Disini, kebanyakan company akan take advantage kepada fresh graduate. Jadi, kerja sahaja jika anda ada peluang di bawah course anda dengan gaji walaupun RM900-1200! Memang tak patut untuk kerja, tapi untuk mencari pengalaman anda perlu mencuba dan belajar untuk terima. 

6. Apabila sudah bekerja setahun atau dua tahun, pada masa ini anda sudah ada market value untuk bertukar ke company lain. Demand kenaikan gaji di company lama anda, ataupun cari kekosongan di company baru. Percayalah cakap saya, kebanyakan company mata sepet ni takkan hantar pekerja baru training. Mereka hanya mahukan pekerja mahir dan sekarang anda sudah ada kelebihan dengan pengalaman anda. Time ni anda dah boleh demand dengan pengalaman yang anda ada.

7. Apply kerja di tempat yang ada nama besar (nama yang biasa orang kenal). Yang penting jangan berhenti kerja sebelum dapat kerja baru. Dan jika anda diterima, ulangi langkah diatas sehingga anda puas hati dengan gaji dan juga experience anda. Jika anda dapat kerja di company yang mempunyai nama besar, silalah jual nama company tersebut dan terangkan kehebatan company lama anda.

8. Jangan berhenti kerja dalam masa yang singkat, contohnya 2-3 bulan anda berhenti. Kalau tak tahan pun, pastikan anda stay selama setahun paling kurang. Tiada company akan terima anda sekiranya mereka tengok resume anda terlalu banyak lompat kerja. Anda akan dinilai sebagai orang yang tidak serius mencari kerja dan seorang yang tidak setia kepada company.

9. Pastikan resume anda di upgrade, contohnya jika dapat kerja baru, pastikan gaji atau kelebihan lebih banyak dari company lama. Tiada guna jika anda berhenti tapi ada penurunan gaji yang mendadak. Kerana, interviewer pastinya akan rasa sesuatu yang tidak kena mengenai anda.

10. Masa hari interview, study mengenai company yang anda akan kerja. Tunjukkan anda seorang yang berpelajaran. Pakai dengan kemas, jika perlu bertali leher sila pakai. Beritahu apa yang anda boleh lakukan mengenai company anda, dan terangkan kelebihan anda. Jangan beritahu anda berhenti disebabkan gaji! Ini tidak betul. Beritahu yang anda mencari pengalaman atau untuk menambah kekuatan anda dalam field tersebut.

11. Bila ditanya mengenai gaji, beritahu berapa yang anda mahu. Dan pastikan anda tanya mengenai waktu kerja dengan detail. Gaji termasuk elaun, overtime dan faedah-faedah yang anda akan terima. Biasanya company takkan terangkan sekiranya anda tak tanya. Jadi, jika anda tak tanya jangan menyesal di kemudian hari kelak!








Pecah Kaca Pecah Simen, Sudah Baca Harap Komen. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Photobucket
Protected by Copyscape Unique Content Checker