Rakan-rakan Blog

Episod 12 : Proses Cat 2

|
Salam, bersambung dari episod 11 masih berkisar dengan cat. Setelah siap dispray dengan primer, sekali lagi proses simen menyimen dilakukan. Seperti yang diterangkan oleh Ali (Tukang Cat), setelah di spray primer baru kita dapat lihat lubang-lubang yang perlu ditutup.

Dan seterusnya setelah digosok, kereta akan diprimer sekali lagi tempat-tempat yang disimen kerana jika disembur direct warna akan meninggalkan bekas simen. Ini adalah disebabkan warna yang dipilih adalah warna cerah.

Proses cat dilakukan dengan teliti, bumper, spoiler, bonet depan/belakang dan side skirt di buka dan di spray secara asing. Tak semua kedai cat akan buka barang-barang tersebut, itu pun adalah salah satu faktor saya memilih kedai cat ini. Tukang cat ni dah biasa dengan body kancil, jadi takde masalah dia nak pasang semula semua barang.

Setelah siap dispray, semua barang yang di tanggalkan di pasang semula. Proses spray ni sebenarnya hanya makan sehari sahaja. Yang buat leceh adalah bahagian wrapping dan simen sahaja. Setelah selesai proses mengecat, proses gosok dan polish pula dilakukan. Proses ini makan masa selama lebih kurang 2 hari.

Time ni lah masa untuk saya keluarkan semua jajan yang saya ada. Antenna tengah Chrome Mira (sebelum ini hitam), Scoop Chrome, Lining Chrome Opti, Garnish Signal Chrome, Cover Pillar Chrome, Lining Pintu Chrome, Garnish Door Handle Chrome, Cover Nut Wiper Chrome dan Cover Plate Chrome. Semuanya pun dipasang dengan jayanya! 

Nampaknya projek saya telah pun hampir siap. Yang kasar-kasar tinggal doortrim Opti, Ketam Moderno dan Parking Pole Moderno sahaja. InsyaAllah bertemu lagi di episod lain kalau saya dapat memburu barang-barang tersebut.

Kos Spray Body - RM2500 (Ali Cat, Rawang)
Kos Spray Sport Rim - RM250 (Ali Cat, Rawang)
Antenna Chrome Mira - RM250 (Poppia Jahat)
Scoop Chrome - RM300
Cover Plate Chrome - RM300
Cover Pillar Chrome & Lining Pintu Chrome - RM180 (Syheohgh, Lelong.my)
Garnish Signal - RM30
Cover Nut Wiper Chrome - RM80

Total = RM3890

Pasang - FOC (Semua pasang sendiri) kecuali Spray
Bengkel - Ali Cat (RH Garage, Rawang)

Alhamdulillah, baru nampak rupa kereta dan siap dipasangkan jajan-jajan yang banyak saya simpan selama ni. Kiranya dapat all out la. Haha.

Meh layan gambar dan korang nilaikan lah sendiri warna hijau ke biru! Haha

So far, saya berpuas hati dengan warna pilihan dan juga hasil tangan tukang cat ni. Wiring semua pun dia cuba kemaskan balik. 4.5 star dari 5 star saya boleh bagi. Papepun meh layan gambar...

Warna Cat dalam Tin. (Biru kan?)
Bila Calit di Body (Hijau kan?) Haha
Test Spray di Cover Bonet
Barang Yang di Cabut dari Body Kereta
Proses Cat Body Kereta
Proses Cat Body Kereta
Selepas di Spray Clear
Pasang Barang Dalam Kereta
Selesai Pasang Barang Basic (Sebelum Finishing dan Polishing)
Selesai pasang barang basic (Rim belum cat lagi!)
Rim siap dicat!
Sesi Photoshoot di Putrajaya! :P
Sesi Photoshoot di Putrajaya! :P

Pecah Kaca Pecah Simen, Sudah Baca Harap Komen. :)

1 Commments:

azwan said...

Bijak sungguh warna Sang Kancil Tuan Hamba. Terbaik la boss.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...