Rakan-rakan Blog

Episod 11 : Proses Cat 1

|
Salam, untuk episod kali ini berkisar tentang cat! Setelah hampir dua tahun proses untuk menconvert kereta saya, baru kereta saya dapat masuk ke kedai cat. Kiranya, ini adalah permulaan baru pula untuk langkah seterusnya.

Yelah, ingat dah cat kira dah siap ke? Takde maknanya. Haha! Jajan K-car akan datang meracun lagi lepas ni, ini yang buat kepala pening. Cuma dah nak sampai ending jelah. Sayu juga hati ni, mana taknya hampir dua tahun sama-sama jalan dengan kereta berbelang. Muka tebal sama dengan tebal cat dah. Tetiba nak tukar colour kan, tu yang sentimental sikit. Haha!

Untuk colour saya cuba dapatkan colour code seperti yang saya jumpa. Warna yang menghampiri hijau dan reflect kepada biru. Nak terangkan dengan ayat mahu makan 4-5 hari kang ni. Kiranya macam colour laut. Hijau ke biru korang panggil laut? Biru kan? Tapi colour code dia hijau. Haha!

Apapun layan dulu gambar dari awal kereta saya masuk ke bengkel cat sehingga keluar dari bengkel. Saya pilih bengkel cat Ali di RH Garage, Rawang. Kenapa saya memilih di sana sedangkan tiada oven? Setelah penelitian yang saya buat, hasil kerja tukang cat ini boleh diberikan pujian. Ada antara kereta hasil cat beliau telah menjadi hiasan muka hadapan majalah K-Kompak dan kereta beliau sendiri juga pernah menghiasi muka surat majalah legend untuk arena K-car. 

Saya ambil pakej warna dan ditambah diamond berserta clear coat dari brand Peacock. Hajat kalau dapat memang nak gunakan brand Glasurit tapi faham jelah, good quality never come with cheap price. Ini pun dah boleh tahan harganya. Hihi!

Terdapat masalah ketika proses awal, ini kerana fender L2s yang saya ambil awal-awal dulu rupanya sudah berada dalam kondisi teruk dan juga sebelah fender tersebut adalah fender Kancil yang diubahsuai. Sumpah dua tahun pakai tak perasan langsung. Tipah tertipu rupanya! Jadi terpaksa saya tukar fender tersebut dengan fender yang baru. Mujur Doubleseven Garage di Prima Damansara ada stok. Kalau tak, terpaksa saya gunakan juga fender asal tersebut sebabnya proses simen menyimen telah pun bermula. Bila simen tebal di fender asal itu, apabila dicat, cat boleh pecah jadi saya risau untuk mengambil risiko. Lagi pulak, fender ni lembik semacam. Meragukan sungguh! Apa lagi, melayang lagi lah duit beli fender baru~

Selain itu terdapat juga beberapa bodywork yang perlu dilakukan contohnya, lubang antenna asal Kancil, lubang spoiler L5 dan juga line di belakang pintu belakang (disimen terus oleh owner lama) perlu diubah dan untuk yang berlubang tu perlu ditutup. Tukang cat beritahu, don't worry be happy cuma tukar kan fender dan selesai masalah. Bonet depan pun ada kesan simen lama, tapi still tak teruk mana, cuma bila stand jadi senget. Takpe, nanti guna damper je bagi stabil kiri dan kanan.

Jom layan gambar...

Colour code yang dicari

Proses fitting body, fender, bonet dan pintu

Proses first step simen. (Fender tak dapat diselamatkan)

Selepas simen digosok. (Fender dah baru yang dah ditukar)

Proses gosok dan undercoat dimulakan.

Proses undercoat hampir selesai

Bersambung di episod seterusnya...





Pecah Kaca Pecah Simen, Sudah Baca Harap Komen. :)

0 Commments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Photobucket
Protected by Copyscape Unique Content Checker