Rakan-rakan Blog

Episod 9 : Cermin Chromax Coco

|
Salam, bertemu lagi kita di episod 9. Projek kali ini, berkisar tentang cermin depan ataupun Windshield. Niat di hati memang dah lama nak tukar cermin depan. Yelah, cermin asal Kancil taksama dengan cermin L2s. Bezanya, cermin Kancil single layer, manakala cermin L2s dan cermin Mira yang lain adalah double layer. Selain dari tu, warna cermin Kancil dan Mira tidak sama. Cermin Jepun terdapat tiga warna iaitu clear, coco chromax (1 tone dan 2 tone) dan hijau (cermin akuarium) Pada saya nombor dua, yang penting keselamatan. Ini kerana seperti yang saya pakai sebelum ini adalah single layer, jadi tengok apa terjadi kalau pecah?

Saban hari memang bertangguh la nak menukar, yelah benda bukan keperluan jadi takde lah rasa nak menukar kan. Tiba-tiba sampai satu hari tu, tengah syok speeding atas lebuhraya LATAR. Boleh pula meletup cermin ni secara tiba-tiba, menggelabah cari punca. Mana tak nya, secara tiba-tiba retak seribu cermin tu. Dari R&R Elmina saya teruskan perjalanan ke Bukit Raja, Klang.

Maybe dah sampai masa expired dia. Jadi sekarang lah masa yang paling sesuai nak menukar cermin idaman ye tak. Kalau tak pecah, memang tak tukar la kan. Haha!

Tumpang kejap kereta di rumah member di Bukit Raja sementara dan kereta ini seterusnya di bawa ke 4G Autoworks di Rantau Panjang, Klang. Seperti deal asal, saya dijanjikan ada barang untuk dipasang, tapi setibanya di Half Cut, cermin yang sepatutnya dipasang di kereta saya pun telah crack juga! Mungkin dari kesalahan pekerja yang cuba untuk buka cermin tu. Aduh malangnya nasib.

Habis runner-runner di sekitar Selangor dan KL saya cuba hubungi tapi semuanya tiada stock. Jadi mahu atau tak saya cuma ada pilihan menggunakan cermin hijau sahaja. Yang mana saya tak mahu gunakan disebabkan cermin ni macam cermin akuarium yang terlampau telus cahaya. Saya cuba juga untuk mencari di runner-runner di sekitar Selangor. Biasalah, benda time kita taknak dia banyak tapi bila kita perlukan memang susah nak jumpa.

Akhirnya setelah cuba menghubungi semua runner-runner sekitar dapat juga barang di Bukit Tinggi, Klang.

Cermin pun selamat di pasang. Alhamdulillah tiada kecederaan sepanjang operasi penukaran cermin ini. Untuk cermin keliling chromax, insyaAllah akan diusahakan nanti. Hehe.

Cermin Chromax Coco - RM300 (Bukit Tinggi)
Upah Pasang - RM60 (4G Autoworks, Rantau Panjang)

Kaca bertaburan di sekitar kawasan kejadian
Ketika kejadian berlaku
Tersadai beberapa hari di 4G Autoworks. (2 pintu woo sebelah tu!)

Alhamdulliah semuanya selamat dipasang


Pecah Kaca Pecah Simen, Sudah Baca Harap Komen. :)

0 Commments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Photobucket
Protected by Copyscape Unique Content Checker