Rakan-rakan Blog

Episod 8 - Sport Rim, Bumper dan Side Skirt

|
Salam, untuk episod ini pula merangkumi di bahagian bawah kereta. Dari side skirt, bumper dan sport rim.

Sport rim asal kereta ini adalah dari model Baracuda (yang saya tak tahu langsung brand apa). Owner bagi sekali rim bersaiz 13" ini. Jadi semangat nak menukar rim tu dah lama wujud tapi mengenangkan harga tayar, terpaksa postpone dulu niat tu.
Ya, harga tayar yang buat saya pening. Walaupun Kancil, berpeluh juga poket nak keluarkan! Haha.

Sehinggalah pada suatu hari, kawan sekerja saya Nadzrin berhasrat melepaskan rim yang dipakainya iaitu rim Black Racing original 14". Jadi saya memang lama dah berminat dengan rim ni, gaji terus sapu la. Memang takde nak tunggu tunggu lagi. Pada masa yang sama juga, kawan saya dari Johor turut mahukan rim ini.

Saya ditawarkan rim Enkei 3 pieces 14" untuk ditukarkan suka sama suka. Hati memang lebih minat kepada 3 piece, apa lagi melonjak gembira la saya bila ada orang offer rim yang lebih saya minati. Terus saya bawa rim Black Racing tu ke JB dan tukarkan dengan rim kawan saya, Walid. Rim ni memang asal dari kereta Kancil jadi takde masalah. Cuma rim Black Racing saya berasal dari kereta Honda Ferio dan ada masalah sedikit ketika proses pemasangan di kereta Walid. Tapi alhamdulillah semua dapat diatasi.

Akhirnya saya sarung terus rim tersebut dengan girangnya! Haha.

Di samping rim, saya turut menambah sedikit accesories contohnya Pedang Opti (Lining chrome dibawah pintu), Lining Chrome di Signal, Lining chrome di Lampu Hadapan dan menukar side skirt L6 yang saya pasang dulu kepada side skirt Daihatsu (fiber). Original mahal sangat, dapat merasa yang clone pun dah cukup dah. Jadi sekarang ketinggian tepi saya agak stabil dengan lips di depan. Jika tidak, sebelum ini side skirt saya lebih labuh dari lips di bumper hadapan.

Untuk menjaga keselamatan rim saya telah memilih lock nut dari brand Macguard  (Bunga sakura). Kata orang lebih baik beringat sebelum terkena bukan? Lepas dah usaha, insyaAllah baru berani tawakal. Hehe.

Saya juga telah menukarkan bumper hadapan yang telah ditebuk intercooler kepada yang lain. (Rujuk episod 2) Sekarang proses luaran kereta saya sudah siap 80%.

Side skirt Daihatsu - RM250 (Crony Storage)
Lips J Mode - RM100 (Adinin Farah)
Rim Black Racing - RM1000
Pedang Opti - RM200 (Aloween Opticlassic)
Bumper Depan Moderno - RM300
Lock nut Macguard - RM200
Lining Chrome Lampu dan Signal - RM100

Semua pemasangan dilakukan sendiri, kecuali tayar dan rim. Jadi layan gambar...

Macguard Special Lock Nut
Black Racing 14"
Enkei 3 Piece 14"
Pandangan Penuh 80% Project Progress




Pecah Kaca Pecah Simen, Sudah Baca Harap Komen. :)

0 Commments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Photobucket
Protected by Copyscape Unique Content Checker