Rakan-rakan Blog

Bagaimana Untuk Mendapatkan Kewangan Tambahan Dengan Hanya Berblog?

|
Salam semua pembaca blog ini. Hari nie aku cuma nak kongsi dengan korang satu tips. Bagaimana untuk dapatkan sumber kewangan dari blog? Ya, aku cuba untuk beri sedikit sebanyak info yang aku tahu selama berblog nie. Yang aku selalu dengar dan guna ialah Affiliate. Apa Affiliate nie? Aku tak nak terangkan panjang-panjang, korang dengar pun naik bosan nanti. Affiliate nie kiranya macam korang menolong sesebuah syarikat dalam proses mengiklankan produk mereka. Tapi lain syarikat, lain keuntungan yang korang akan dapat. Mungkin tak banyak, tapi orang kata apa? Sikit-sikit, lama-lama jadi bukit kan? Alhamdulillah kalau jadi bukit. Tapi pada aku kira macam aktiviti sampingan lah join Affiliate nie. Menyelam sambil minum air lah katakan. Haha.

FYI, aku ada banyak website survey yang boleh datangkan pendapatan lumayan. Tapi aku takkan tulis dekat blog aku dan takkan bagi sesiapa. Kenapa? Sebabnya, dalam mencari pendapatan, halal dan haram adalah perkara utama bagi aku. Dan untuk pengetahuan korang juga, kebanyakan survey nie datang dari syarikat lottery dan aku tak nak bersekongkol dalam korang membuat pendapatan haram. Nak yang halal punya? Ok, teruskan membaca. 

Terdapat beberapa jenis yang selalu digunakan oleh blogger-blogger di Malaysia. Aku akan terangkan tentang dua syarikat Affiliate untuk post kali ini, antaranya ialah :

1. Nuffnang









Nuffnang, rasanya memang tidak asing lagi dengan blogger-blogger di Malaysia. Tapi dalam mencari pendapatan, agak payah dengan Nuffnang kerana hanya kebanyakan hanya syarikat-syarikat besar yang beriklan dengan Nuffnang dan korang hanya akan dibayar sekiranya, ada syarikat-syarikat tersebut yang berminat dengan blog korang. Kadang-kadang benda nie jadi masalah kerana terlalu banyak blog di Malaysia dan kadang-kadang Nuffnang terlepas pandang. Sebabnya, blog aku dah hampir sebulan stuck dari menerima apa-apa bayaran dari Nuffnang. Mungkin, traffic tak memenuhi syarat Nuffnang kot. Nuffnang lebih mementingkan jumlah traffic korang dan ini amat sedih untuk blog-blog kecil macam kita semua. Tapi apa yang penting adalah usaha korang dalam mempromotekan blog korang. :)






Heartbeat, korang pernah dengar? Syarikat baru juga nie. Tapi komisen yang diberikan agak menarik kerana setiap barang yang dijual hasil promosi korang, korang akan dibayar sebanyak 15% daripada jumlah barang yang telah korang promosikan. Hasilnya agak lumayan dan Heartbeat juga ada menyediakan pay per click. Setiap kali banner Heartbeat korang diclick korang akan dibayar sebanyak 4 sen dari Heartbeat. Nampak macam sikit kan? Try bagi 200 orang click banner Heartbeat korang, RM2.00 dah ada dalam tangan. Macam mana nak register Heartbeat nie? Meh sini click sini : Hearbeat.

Aku rasa kalau nak senaraikan semua Affiliate kat dalam blog aku nie, habis penuh dah dengan iklan lah blog aku jawabnya, walaupun sekarang memang dah penuh dengan iklan. Haha. Takpelah, semak-semak pun mana lah tahu korang terclick kan? Dapat juga income. Tapi kepada sesiapa yang baik hati nak click tuh, meh lah menderma untuk aku. Dan yang penting, dalam kita mencari pendapatan sampingan, pastikan pendapatan itu halal kerana ia akan menjadi darah daging kita.

Tapi pada aku, usaha mendapatkan pendapatan tambahan melalui blog adalah perkara kedua. Yang pertama adalah enjoy ketika berblog. :)

Sekian terima kasih. :)

P/S : Jangan risau tentang status Glitterati Nuffnang, kerana Heartbeat bukan pesaing Nuffnang.
Kalau korang nak register, sila click gambar yang aku linkkan tuh, senang cerita. Dan kalau ada soalan, jangan segan-segan tanya ok. :)

Pecah Kaca Pecah Simen, Sudah Baca Harap Komen. :)

6 Commments:

Shafiza said...

Yay chuck kau telah mematikan dilema aku. Betul ni blh register heartbeat walaupun dah ada nuffnang?

Tak effect kan?

XIX Dragunov said...

x tau la, tapi aku mmg malas nak letak.... sape2 boleh tolong buatkan? wakakak

Chuck said...

@Shafiza Ya Fiza. Kalau register Heartbeat, status kat Nuffnang tak effect pun. :)

Chuck said...

@XIX Dragunov Aku boleh jer letakkan. Tapi separuh keuntungan bagi aku. Hahaha.

Master HAHA said...

bagitau la pasal bayaran heartbeat, same ngan nuffnang ke? aku malas la pkai nuffnang, macam zzzz doe xD

Chuck said...

@Master HAHA Heartbeat nie RM0.04 sekali click. Tapi kalau Nuffnang aku tak tau dia PPC camne.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Photobucket
Protected by Copyscape Unique Content Checker