Rakan-rakan Blog

Cita-cita dan Impian Seorang Manusia Biasa. (Part 6)

|
Aku baru sedar sesuatu tentang diri aku petang nie. Belajar tentang Graphic Design bukan lah mudah tapi akan jadi menarik bila kita meminatinya. Aku menceburkan diri dalam bidang nie pun sebab sejak dari kecil aku dah terdedah dengan nie semua. Thanks to all yang bagi inspiration dekat aku. Memang banyak benda yang aku perlu pelajari. Aku belum master Adobe Illustrator dan Adobe Photoshop. Memang susah bagi beginner macam aku. Tapi, susah tak semestinya mustahil. Tunjuk ajar kawan-kawan sekeliling yang kita percaya tuh penting. Untuk post kali nieh, aku akan menaip pasal Graphic Design lagi. Kali nie berbeza dengan yang lepas-lepas. Pasal apa? Korang pernah dengar process silk-screening? Process untuk buat block template? Benda nieh senang jerk aku rasa, tapi tak ramai yang nak ambil kesempatan untuk memulakannya. Silk screening nieh adalah proses untuk mencetak t-shirt sendiri. Berbeza dengan menggunakan printing machine, benda nieh boleh dibuat secara manual dan bebas mengikut design yang kita mahukan. Aku baru belajar pasal silk-screening nie. Maybe, untuk hari raya nieh aku akan cuba realisasikan apa yang aku belajar. Murah dan menarik pada aku. Dibawah nie adalah process untuk membuat silk-screening.


SILK SCREENING PROCESS
Fabric Dye untuk silk-screening tidak sama dengan Fabric Dye biasa.

Block yang diperlukan untuk membuat block silk anda sendiri.

Sebuah lampu 250watt dan sekeping acetate diperlukan dalam process nie.

Terbalikkan design anda dan sedia untuk dicetak diatas t-shirt menggunakan Fabric Dye.

Nampak macam mudah? Test lah kalau nak dan memang menarik. Aku dah pernah cerita sebelum nie dalam trip pergi SEMASHUR tapi tak complete sebab masa tu aku tak advance lagi dalam bidang nie. Okelah, just sharing. Orang kata 'tangan yang memberi tu lebih baik dari tangan yang menerima'. Apa-apa pun, sekiranya berminat, bolehlah tanya terus kepada aku. Sama ada di facebook ataupun blog kesayangan aku nie. :)


P/S : Bila puasa jek, tak sabar nak raya.
Bila raya dah dekat, rasa tak sabar nak shopping. 
Tapi sekarang tak sabar nak design. :D



Pecah Kaca Pecah Simen, Sudah Baca Harap Komen. :)

3 Commments:

Arine Romano said...

pki Ai sng jer..
xssh la...

Chuck said...

I know. Tapi blom master. Byk lagi i nak kena blajar.

NHB Enterprise said...
This comment has been removed by the author.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Photobucket
Protected by Copyscape Unique Content Checker