Rakan-rakan Blog

Tutorial : Cara Mengetahui Saiz dan Kelajuan Akses Ke Blog Anda.

|

Salam dan selamat datang diucapkankepada semua pengunjung Expect the Unexpected. Untuk entry kali ini, aku akan menulis satu tutorial berkenaan blog. Ini adalah pertama kali aku menulis tutorial mengenai blog dan dengan ini, akan wujud sebuah seksyen di blog ini berkenaan dengan tutorial. Tutorial ini diharapkan berguna untuk semua blogger dan juga kakiBLOGGER. KakiBLOGGER? Ya, klik sini untuk mengetahui dengan lebih lanjut.
Masalah berkenaan dengan kelajuan blog kadangkala menjadi masalah besar dikalangan para blogger. Masalah ini, seringkali timbul apabila kita terlampau ghairah untuk meletakkan bermacam-macam gadget didalam blog kita. Sebagai contoh, dengan meletakkan gambar kawan-kawan dari A sampai Z. Memang kita rasakan kesemuanya berguna, tapi tidak semua berguna untuk orang lain. Jadi? Apabila banyak gadget diletakkan akan menambah lagi berat di blog kita. Memang biasa kita dengar blogger-blogger akan berkata, 'Aku punya pasal lah, blog aku. Kau peduli apa?'. Selain itu ayat seperti ini juga selalu kedengaran. 'Blog aku, bukan blog bapak engkau'. Maaf, pinjam trademark seorang rakan blogger. Tapi ia akan menyukarkan mereka yang ingin membaca blog anda. Mungkin kerana masalah broadband mereka yang terlampau 'laju' dan sukar untuk mengakses laman web yang berat. Jadi bagaimana kita hendak mengetahui yang blog kita itu berat ataupun tidak? Diharap dengan tutorial ini dapat membantu.

 
Tutorial : Cara Mengetahui Saiz dan Kelajuan Akses Ke Blog Anda.

Langkah Pertama
Sila layari http://www.iwebtool.com/speed_test. Jangan risau kerana ia bukan laman web virus atau spam dan ia juga tidak akan membahayakan komputer anda kerana ia bukan software yang perlu di download atau untuk di install.

Langkah Kedua
Masukkan alamat laman web ataupun blog yang anda ingin ukur saiz dan kelajuan akses nya. Anda boleh letakkan 10 laman web ataupun blog yang ingin anda ukur saiznya dengan meletakkan laman web tersebut berlainan baris. Kemudian tekan butang 'Check!'. Rujuk kepada gambar untuk maklumat lanjut.

Klik gambar untuk tumbesaran.

 
Langkah Ketiga
Keputusan saiz dan kelajuan akses ke laman web yang anda tulis akan keluar. Dengan meletakkan dua atau lebih laman web yang anda ingin ukur saiz dan kelajuan aksesnya anda dapat membezakan saiz dan kelajuan akses ke blog anda dengan rakan blogger yang lain.

Klik gambar untuk tumbesaran.

 
Terima kasih kepada sesiapa yang membaca tutorial ini. Diharapkan tutorial ini dapat membantu mereka yang tertanya-tanya bagaimana cara untuk mengukur saiz blog dan kelajuan akses ke blog mereka.

 

P/S : Rasa gembira bila dapat membantu rakan-rakan blogger dengan sedikit tutorial.
Mungkin kita akan berjumpa di tutorial mengenai photoshop. J

Pecah Kaca Pecah Simen, Sudah Baca Harap Komen. :)

0 Commments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Photobucket
Protected by Copyscape Unique Content Checker